Melanie A. Kerschner:
Fifty Shades of Opinion. Culturally Induced Style Differences in the Opinion Discourse of British, Italian and German Quality Papers
2017, ISBN 978-3-7069-0954-9, 247 S., brosch.
€ [A] 29,90 / € [D] 29,10
This book explores the expression of opinion and the personalisation of news events in editorials of British, German and Italian quality papers. Therefore, 45 editorials from six national quality papers (i.e. the British "The Guardian" and "The Independent", the German "Frankfurter Rundschau" and Die Welt, and the Italian "Corriere della Sera" and "La Stampa") are empirically analysed for objectively measurable style differences in the linguistic realisation of editorials dealing with the Snowden leaks, the ensuing NSA scandal and the more general debate of global surveillance. At the heart of this culture-contrastive research lies a framework that aims at systematising and classifying possible differences in editorial discourse with respect to how directly opinions are expressed, to what extent news actors, news sources and the news event are being evaluated by the text producer, and on how personally the recipient is being addressed. Thereby all of the four roles of discourse participation involved in editorial discourse, i.e. the text producer(s), the news actors, the news sources and the recipient(s) are considered within this framework.
Dieses Buch untersucht Meinungsäußerung und Personalisierung von Nachrichtenereignissen in britischen, deutschen und italienischen Qualitätszeitungen. 45 Leitartikel von sechs national verbreiteten Qualitätszeitungen (d.h. "The Guardian", "The Independent", die "Frankfurter Rundschau", "Die Welt", der "Corriere della Sera" und "La Stampa") werden empirisch auf objektiv messbare stilistische Unterschiede in Leitartikeln zu den Themen NSA Affäre, Snowden Veröffentlichungen und der generellen Debatte über Massenüberwachung untersucht. Das Kernstück des Buches ist das von mir vorgeschlagene Modell, das darauf abzielt, mögliche Unterschiede in Bezug auf Meinungsäußerung, auf die Bewertung von Nachrichtenakteuren, Nachrichtenquellen und Nachrichtenereignissen durch den Autor, und auf den Persönlichkeitsgrad der Leseranrede zu klassifizieren. Das Modell berücksichtigt dabei alle vier Diskursteilnehmerrollen, die für den Leitartikel relevant sind, d.h. den/die Text-produzenten, die Nachrichtenakteure, die Nachrichtenquellen und den/die Rezipienten.